Præsentation af Dagplejen

Dagplejen - en god start!

Er det nu, du skal træffe et valg om dit barns dagtilbud?

- Så er dagplejen en god løsning!

Vores målsætning i dagplejen er at skabe en tryg og sammenhængende hverdag for børn og forældre i et overskueligt læringsmiljø, som grundlag for det udfordrende og spændende.

Vi bestræber os på at skabe et udviklende og lærerigt miljø, hvor der tages hensyn til børns forskelligheder. Det skal være sjovt og spændende for dit barn, at være i dagplejen.

Vi tror på, at børn der bliver set og inddraget samt har medbestemmelse, trives bedst og får lyst til leg og læring og  der igennem udvikler sig til at blive sunde og glade mennesker.

Tætte relationer og et trygt læringsmiljø i dagplejehjemmet og i legestuen

Et barn i Dagplejen, har god mulighed for at være sammen med jævnaldrende. Dagplejerne mødes, primært med deres team, og samarbejder omkring pædagogiske aktiviteter hos hinanden  på legepladser, ture og udflugter samt på den ugentlige legestuedag i et af vores Dagplejehuse. En dag om ugen skal du aflevere og hente dit barn i legestuen. Legestuen et et pædagogisk rum der minder om en klassisk institution.

Dagplejerne er organiseret i teams af 5-6 dagplejere. Hvert team har et forpligtende samarbejde om de børn de tilsammen har indskrevet og der er fokus på at skabe gode og trygge læringsmiljøer for børnene.

På legestuedagen laves projekt, der tales pædagogik, og dit barn  lærer de andre børn og dagplejere at kende. Dagplejepædagogen er desuden altid en del af legestuen, så der er mulighed for sparring omkring børnenes trivsel og udvikling.

Dagplejepædagogens rolle

Dagplejepædagogens primære opgave er dels tilsyn  i hjemmene og i legestuen, og dels pædagogiske sparring og rådgivning. Hvert team har en primær dagplejepædagog tilknyttet.

Kompetenceudvikling

Dagplejerne bliver løbende opkvalificeret via relevante pædagogiske kurser og via deres samarbejde med dagplejepædagogen.

Fokus på bevægelse

Børn har et naturligt behov for at bevæge sig, og  omfattende forskning, viser, at bevægelse og lege har væsentlig betydning for barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse.

Motorik og bevægelse bliver altid inddraget i hverdagen. Børnene gør det de kan selv og vi arbejder med "selvhjulpenhed". Vi  giver tid, til at børnene kan øve sig i at gå på trapper, sætte sig på en stol, gå en lang tur, tage tøj af og på osv.

Vi danser og synger og kommer i Gyngemose Hallen hvor vi får kvalificeret vejledning og undervisning af uddannet personalet fra Gladsaxe Gymnastik forening.

Dagplejen er meget ude, vi bruger nærmiljøet og det er muligt at få stillet en ladcykel til rådighed.

Sprog og kommunikation

Kommunikation og sprog er helt centralt for børns trivsel, læring, udvikling og dannelse og udvikles i samspil med andre børn og med voksne.

Kommunikation er tæt forbundet med sprog, men betyder alligevel noget andet og noget mere. Vi kommunikerer på mange måder, og talesprog er kun én af dem

Kommunikation betyder ”at gøre noget fælles”. Børn kommunikerer, fra de bliver født og børns kommunikation udvikler sig over tid.

Det er en vigtig pædagogisk opgave i Dagplejen, at understøtte børnene i deres kommunikative udvikling.  De skal lære at sætte ord og krop på tanker og behov, de skal lære at forstå og afkode andres kommunikation, så de kan indgå i fællesskaber og i forskellige former for interaktioner og samtaler med andre.

Børn med særlige behov

Dagplejen er som organisation velegnet til at rumme børn med særlige behov, idet vi har gode muligheder for at tage individuelle hensyn, således at børnene kan opnå positive erfaringer med at indgå i små børnefællesskaber.

Børn der har behov for en særlig indsats visiteres til Dagplejen i samarbejde med PPR.